De eerste werkdagen en natuurlijk het Weekend!

18 maart 2008 - Shanghai, China

Ik zit hieralweer anderhalve week, tijd voor een nieuw berichtje op de weblog. Sinds delaatste keer is er een hoop gebeurd en heb ik veel gedaan. Ik denk dat ik eenheleboel ga vergeten, maar ik zal een poging doen alles te vertellen. Eindvorige week ben ik voor de eerste keer naar mijn stageadres gegaan. Met Michael(van het bemiddelingsbureau) had ik afgesproken vlakbij het adres. Ik ben metde taxi gegaan en wonderbaarlijk begreep hij mij toen ik Wu Ding Lu, Wu ning luzei. Dat was het kruispunt waar ik afgezet werd en ook michael was daar tevinden na een telefoontje.

Ik hadzaterdagavond al kennisgemaakt met Lodewijk, mijn begeleider en directeur vanhet bedrijf, dus we konden direct overgaan op de inhoud van de opdracht. Ik magde kwaliteit van de productie gaan verbeter. Monte trading is een klein bedrijfdat kunstof producten maakt voor de nederlandsemarkt. Binnenkort zijnbijvoorbeeld onze auto-prullebakken bij de hema te vinden J. Ik heb twee chinese collega’s: Fanny enJeffrey. Wel grappig is dat chinesen bij westerse bedrijven altijd een engelsenaam kiezen. Zo werkt op de fabriek ene Black, die waarschijnlijk een stukdonkerder is dan de gemiddelde chinees. Heb er nu bijna een weekje op zitten bij het bedrijf en het bevaltuitstekend. Ik mag lekker mijn eigen gang gaan en het is relax dat je veelinput kan geven, want er kan een hoop verbeterd worden. Morgen ga ik naar defabriek toe. Daar zit ook een andere student Peter, een andere student die ik vanhet weekend al heb ontmoet, en dan mag ik eens kijken hoe het er in de praktijkaan toe gaat. De fabriek ligt in een stad ongeveer twee uur rijden hiervandaan,dus dan kom ik ook eens buiten Shanghai.

Oh, ik bedenk menu dat ik al eens eerder buiten Shanghai ben geweest! Afgelopen zeterdag ben iksamen met Tim, Peter en Peter naar het voetbalveld van de Shanghai InernationalLeague geweest. Dat is een voetbalcompetitie waar buitenlanders in tweedivisies tegen elkaar spelen. Ik heb ook nog eventjes meegedaan (linksback :S),maar we hebben 2-0 gewonnen! Tim en Peter heb ik vrijdag leren kennen. Deandere Peter, mijn collega aka Vieze Freddie, nodigde me uit om vrijdag eveneen biertje te drinken en een potje te tenissen met Tim en Peter. Ze bleken inhetzelfde appartement te zitten als ik. Van het potje tennis kwam niet zoveel:omdat we niet betaald hadden werden we al na 5 minuutjes van de baangeschreeuwd. Toen maar ff poolen. Het bleek er veel te druk te zijn en we zijndirect eiegnlijk weer omgedraaid. In het appartement een biertje gedaan, beetjepokeren en hartejagen tot een uur of 5. De maag begon te knorren en buitenkwamen we op het geniale idee om naar de KTV te gaan; de karaoke bar. We werdennaar een kamer gelootst waar chinesen heel serieus aan het zingen waren. Binnentwee minuten was de pret over en vluchtte ze weg. De kamer voor ons en goudeknallers á la: summer of 69 en nothing else matters werden luid meegelalt. Halfzeven thuis, geen slecht begin! Zaterdagavond zijn we ook nog even met eennederlands groepje naar een discotheek geweest. Je betaald 12 euro entree enkunt vervolgens onbeperkt drinken (alles dus: bier, whisky, wodka etc). Hetwerd wel weer duidelijk dat chinezen niet tegen alcohol kunnen. Ze komen zichletterlijk kapot drinken en de een na de andere laveloze chinees werd naarbuiten gedragen, lag op banken te slapen of op de grond te kotsen. Na voldoendealcohol bleek ik toch meer gezopen te hebben dan ik dacht, het was een zwaretaxirit, maar gelukkig alles binnen gehouden. Ik kreeg alleen na afloop eenbeetje commentaar dat ik nogal agressief had gereageerd tegen de moeders van dekleine kinderen van een jaar of 3 die bedelde: Je moe je schamen! Vuile... etcetc.

Vandaag was hetweer wel slecht. En als er hier een paar druppels vallen, dan steken ze met znalle een paraplu op. Dus een grote menigte paraplu-en proppen langs elkaarheen. Ik had dus nog geen paraplu en nu wil het zo zijn, dat ik iets groter bendan de gemiddelde chinees. Lekker al die punten op oog hoogte:Levensgevaarlijk. Ze kijken ook niet om zich heen, totaal egoistisch loopt mengewoon door en zal men de plu niet aan de kant doen. Af en toe een keer slaanop zo’n ding helpt wel een beetje, maar wegduiken is verstandiger.

Zoals jullielezen vermaak ik me prima hier. Toch is het ook wel leuk om af en toe eenmailtje te ontvangen en de berichtjes te lezen hoor (bedankt mensen!). Ikprobeer zoveel mogelijk te beantwoorden, maar geloof me, ik kom er haast nietaan toe. Ik ga trouwens ook voornemen om wekelijks een berichtje te plaatsen,ben benieuwd of het lukt!

Tom

1. Tim:
    18 maart 2008
    Jansen... Wat heb je het weer goed voor elkaar man!!!
    Echt super... Hier gaat ook alles zijn gangetje... Maarre hebben elkaar nog steeds niet gesproken op skype... moeten we snel een keer doen man... lijkt me wel gaaf om een keer te proberen.

Spreek je jongen en veel succes...

Ciao
  2. Erwin:
    20 maart 2008
    Tom,

Goede zaak dat zowel je stage als je sociale leven in Shanghai tot zijn recht komen. Heb je al een beetje gebruik gemaakt van je westerse en goddelijke uitstraling?!

We spreken elkaar binnenkort wel even via de Skype, eventueel op jc avond?

Op de club!
  3. Sander:
    23 maart 2008
    Hey Tom,

Ben net terug van wintersport dus vandaar een wat verlate reactie. In ieder geval top om te lezen dat je goed terecht bent gekomen. Veel succes de komende tijd!

Groeten!
  4. Han:
    23 maart 2008
    Hey Kleine Jans,

Klinkt goed, mooi dat je het zo naar je zin hebt. Ben wel een beetje jaloers als ik dit allemaal lees. Hoe ver ben je dan met de opdracht richting de uini in NL is dat al gerogeld?? Hier gaat alles zijn gangetje, heel veel plezier nog gr Han & Lucy