de eerste daagjes

10 maart 2008 - Shanghai, China

Dag allemaal!

Zaterdag

Terwijl ik dit schrijf zit ik met mijn latop achter de mega TV in ons appartement. We schijnen super veel geluk te hebben met ons zenderaanbod. We kunnen namelijk een stuk of tien Engelstalige zenders ontvangen: CNN, ESPN, MaxiMovie, Discovery, National Geographic etc. Ik ben uitstekend terecht gekomen in een luxe groot appartement in een of ander complex met hoge appartement gebouwen (ik zit in gebouw zes, kamer 305 dus dan weet je het wel). Hier is alles eigenlijk hoogbouw en zijn duizenden flats met bedrijven en woningen. Ik hoorde dat er elke dag twee wolkenkrabbers werden opgeleverd. Ik heb wat foto’s van het appartement gemaakt, met de chique badkamer, prima keuken, ideale mega-bierkoelkast en de fantastische uitzichten!

De vlucht hierheen was ook goed. Er waren totaal geen problemen, geen turbulentie, geen vertraging, prima service, aardig eten en goeie rode wijn (hik). Na een overstap in London kwam ik na bijna 15 uur onderweg geweest te zijn vanmorgen om half 10 plaatselijke tijd aan (half twee ’s nachts in Nederland dus). Bij het uitkomen van de schuifdeuren waan je je bij de Oscars. Een erehaag van chinezen met allemaal naambordjes staan keurig in een rij achter het lint terwijl jij over een tapijtje langs hen op loopt. Na even zoeken en een belletje vond ik Lonneke die mij op kwam halen. Zij runt samen met Michael het bemiddelingsbureau en zijn dus steun en toeverlaat hier in Shanghai. Na een ritje van 8 minuten met de met de maglev rail kwamen we in het centrum van Shanghai aan. Deze magnetische trein rijdt op zijn top 431 km/uur. Deze zou van Shanghai naar Beijing gaan lopen, maar is niet afgemaakt. Daardoor is mijn afgelegde stuk het zeer korte traject van deze dure mislukte investering van Siemens.

Vervolgens nog een half uurtje met de taxi voor 5 euro en we konden het appartement betreden. Het zal wel even wennen worden om een goede taxi te bestellen. Je moet het kruispunt waar je heen wilt opnoemen. Aangezien alle straten hier op elkaar lijken, zal het nog hard oefenen worden op mijn uitspraak! Mijn huisgenoten waren de stad in toen ik aankwam, dus die heb ik na het uitpakken van mijn tas ontmoet. Ze studeren beide bedrijfskunde en na tien duizend kilometer vliegen, blijk ik weer tussen tukkers te zitten. Prima gasten trouwens, mag meteen aan de voorraden noodles en de Chinese variant van Getorade zitten. Na een kennismaking ben ik eventjes mijn bed in gedoken omdat ik in het vliegtuig gek genoeg niet goed kon pitten. Om een uurtje of drie werd ik door Lonneke wakker gebeld. De man die het internet kwam instaleren stond voor de deur. Normaal gesproken was internet meestal snel gefixed, maar nu waren er wat problemen. Gelukkig heeft die kerel het in orde gemaakt en staan we weer in contact met het huisfront. Het internet is trouwens gek genoeg erg traag. Ik had wel wat meer verwacht van deze elektronica en technologie metropool.

’s Avonds ben ik samen met Lonneke & Michael en twee anders meisjes die ook net stage lopen hier even wezen eten. Mijn eerste culinaire ervaring viel beslist niet tegen. We zaten dan ook in een redelijk duur restaurant (ongeveer 10 e pp), maar wel echt chinees. Verschillende schoteltjes worden over de tafel verdeeld, zoals zoet-zure kip, kleine spareribs en eendenhuid op een bedje van eendenvlees. Ook het chinese biertje smaakte verassend fris en dronk lekker weg. Ik was er ook wel aan toe. Daarna zijn we nog even naar een kroegje geweest, waar mijn baas aan het pilsen was met zijn voetbalmaatjes (hij voetbalt in een internationale competitie met een Nederlands team). Een uurtje of 1 ging het licht uit en stond ik voor de uitdaging thuis te komen.

Chinezen gaan er namelijk vanuit dat iedereen Chinees kan. Wanneer je iets niet snapt gaan ze de tekens op de hand uitschrijven (iedereen heeft een ander dialect met dezelfde tekens, vandaar). Maar goed engels gaat niet werken. Om een taxi uit te leggen waar hij heen wil, moet je een kruispunt opgeven. Bij het uitspreken is de intonatie belangrijk, dus het wordt keihard oefenen om mijn straatnaam: Tianyaoqiao. Een onmogelijke taak dus. Gelukkig kwamen we op het geniale idee om het uit te laten schrijven door de serveerster. Nu heb ik dus één redding in nood met dit papiertje in mijn zak.

Zondag & Maandag

Deze twee dagen heb ik gebruikt om even rustig bij te komen. Ik heb gelukkig weinig last van een jetlag en kan prima slapen ’s nachts. Ik ben even een rondje in de buurt gaan doen en wat standaard inkopen. Ik woon in een relatief rustige buurt aan de grote snelweg die op ongeveer 20 meter hoogte op palen door de stad loopt, vlakbij het Shanghai Stadium waar afgelopen week nog de Los Angeles Galaxy van Gullit en Beckham voetbalde. Hierin worden ook grote concerten gegeven met bijvoorbeeld de Stones. ’s Avonds ff een filmpje gekeken en draadloos internet geïnstalleerd. Ideaal nu dus met overal internet.

Vandaag (maandag) ben ik samen met Jack, Ertan en de neef van Jack (een chinees uit Italie) naar de Bund geweest. Dit is een grote boulevard midden in het centrum. Eigenlijk een van de meest touristische plekken van de stad. We hebben een boottochtje gemaakt over de Huangpu, een grote rivier die midden door de stad voert. Van hieruit heb je een mooi overzicht over alle mega appartementflats en skyline van Shanghai. ’s Werelds grootste bedrijven hebben een kantoor aan de rivier of op Pudung (een plek waar Shanghai met zo’n 90 hoogbouw werken á la Manhatten willen laten zien hoe goed het gaat met de economie). Na nog even wat westers voedsel bij de Mac weggewerkt te hebben (smaakt hetzelfde als in Nederland) zijn we huiswaarts gekeerd door het drukke verkeer hier.

Al met al ben ik prima terechtgekomen in een bijzondere wereld. Enerszijds is het super westers, anderszijds toch zo oosters. Ik denk dat ik nog een hoop rare dingen ga meemaken de komende dagen. Donderdag mag ik beginnen bij mijn stagebedrijf, dus morgen even wat cultuur snuiven en woensdag wat voorbereidingen voor mijn stage treffen.

Iedereen bedankt voor jullie mailtjes en smsjes! Vanaf nu heb ik trouwens alleen mijn chinese nummer aanstaan: 0086 132 6262 4813. Helaas kan ik geen smsjes terugsturen, dus antwoorden zullen via de mail komen. Ook heb ik inmiddels skype: tws.jansen

Jullie horen snel weer van me!

1. Erwin:
    Hee Tom,

Goed om te horen dat het bevalt in Shanghai! Heb van Ted gehoord dat het een leuk bedrijf is en dat de mensen erg relaxed zijn. Moet dus goed gaan komen vanaf donderdag. Laat de mooie verhalen maar komen!
    Succes en we houden contact!

Groet,
    Erwin
  2. Ilse:
    Hey Jansen!!
    Dit is pas een goed begin van het schrijven van je site! Je hebt je in ieder geval aan je woord gehouden om leuke stukjes te schrijven! Het is daar trouwens niet echt mooi weer ofwel?
    Veel succes donderdag met je stage!
    Kus Ilse
  3. Tim:
    Heej tommetje!!!!

Hier een berichtje vanuit Palma... Jezus man wat een verhaal!! Je zit er pas drie dagen en je hebt al meer geschreven als ik in een hele maand. In ieder geval is het erg gaaf om te lezen dat je goed terecht bent gekomen. Je hebt het echt goed voor elkaar man!! Gave stad lijkt het me... ik dacht dat Palma groot was maar dan zat ik er toch een beetje naast haha... Naja moeten binnenkort een keer proberen te skypen, zou wel gaaf zijn!!

Iig succes met je stagen jongen...

Spreek je snel maatje...

Saludos desde Palma;)

Tim
  4. Sander:
    Hey Tomtie,

Grappig om te horen dat je Lonneke en Michael nu ook in het echt ontmoet hebt! Klinkt allemaal mooi daar zo...ben benieuwd naar de volgende episodes van je avontuur...succes daar!

Ciao,

Sander
  5. Aafke:
    11 maart 2008
    Hee Tommie,
    Gaaf hoor meteen zo'n verhaal. Klinkt goed allemaal, erg leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en vooral de toevoegingen over hoe het daar nou is zijn erg leuk! :)
    Succes met je eerste stagedag!!
    Liefs Aafke
  6. Overhaal:
    14 maart 2008
    Ha Tom fijn dat je goed aangekomen bent en al eerste indrukken hebt gehad van de stad. Mooi appartement zeg, Nies en Matthijs willen ook wel zo wonen. Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je belevenissen in Sjanghai. Groetjes Nancy, Henk, Niels en Matthijs
  7. Jens:
    16 maart 2008
    Hey kerel!

Goed te lezen hoe het je daar bevalt. Ik zou nu trouwens wel even rustig gaan zitten voor het volgende.
    Je club heeft met 4-3 van de mijne verloren :). Maar goed het was verder niet echt een geweldige wedstrijd te noemen. RVA laatst is ook goed gegaan toch wel weer verrassend nieuwe ideeen gehoord, maar goed daar mogen zij nu zelf mee aan de slag. He veel plezier daar verder en ik 'spreek' je binnenkort wel weer.

Groeten,
    JC
  8. Aafke:
    17 maart 2008
    Ha Tom!!

Wens je heel veel plezier in Shanghai! Geniet ervan!

Groetjes, vanuit Tukkerland
    Anne & Aaf
  9. Mattie:
    19 maart 2008
    Hey Tom!!

Ik heb je niet meer gezien voordat je weg ging,
    ging allemaal ook zo snel!!
    Hopelijk heb je het naar je zin (zo te lezen nog wel :D)
    Heel veel succes met je stage en geniet ervan !!

xx mattie